Kungl. konsthögskolans publikationer
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Lösfyndet
Royal Institute of Art.
2013 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
Huvudsaken är att man vågar försöka (Swedish)
Abstract [sv]

jag har skapat en artefakt eller egentligen ett lösfynd, det vill säga ett upphittat föremål utan information kring upptäckten. Föremålet har således inget historiskt eller vetenskapligt värde. Lösfyndets yttre, som kan liknas vid ett psalmboksfodral, har inte särskilt mycket att göra med dess innehåll. Psalmboksfodral är inte alltid just skydd för psalmböcker utan kan helt enkelt vara rikt dekorerade förvaringsaskar som passar bra bredvid böckerna i psalmbokshyllan. Fodralet och texterna bilder ett objekt tillsammans. Att någon har skapat berättelsen om Lösfyndet kommer betraktaren först då denne tittar närmre på föremålet. Föremålets yttre avslöjar att det är relativt nygjort, mer eller mindre uppenbara tecken antyder ett icke naturligt åldrande. Texternas visuella uttryck kommer även de avslöja att det rör sig om ett skapat lösfynd. Fodralet förstärker känslan av en mystisk artefakt, någonting gammalt som har varit men av någon anledning fallit i glömska. Texterna tillsammans med objektets visuella uttryck skapar en egen historia som beaktar både vår samtid och vår upplevda historia.

I mitt arbete med Lösfyndet har jag använt mig av det visuella språk som man ofta förknippar med historiska föremål och med hjälp av detta försöker jag skapa bilder som triggar igång tankar och känslor. Jag har valt att utesluta allt ljus i texterna i endast hänge mig åt det mörka och hemska. För i allt det dystra och mörka, utan en enda ljusglimt, kommer oftast självförsvaret i form av ett ifrågasättande. Man undrar om allting verkligen kan vara så eländigt som det verkar, för det måste väl ändå finnas någonting som är ljust och upplyftande? Min ambition med Lösfyndet är att betraktaren ska poängtera detta för sig själv. Hen kan förhoppningsvis skapa sitt eget ljus utan att jag som upphovsman måste lägga det i dennes händer. En annan orsak till att verket är fyllt av idel mörker är att i hopen av allt elände uppstår humorn. Humorn räddar oss när vi tror att vi är på väg att gå under. Det blir ett slags överslag. Min vilja är inte att skapa någonting hemskt och nedbrytande, då hade jag gjort någonting helt annat. Jag vill istället visa på den bisarra symbiosen mellan just olycka och humor.

Abstract [sv]

[I examensarbetet ingår utställningen "Huvudsaken är att man vågar försöka":]

Huvudsaken är att man vågar försöka är en installation som grundar sig i tanken om hur vår kreativitet och uppfinningsförmåga har förändrats över tid, att man bakåt i tiden hade en friare syn på skapandet. Om man var i behov av ett föremål, en maskin eller kanske ett verktyg tillverkade man det efter egna behov och av sådant som man redan hade. Hur man tillverkade det och hur det såg ut spelade inte så stor roll. Nu för tiden åker vi direkt till affären och köpet det vi behöver eller om vi mot förmodan tillverkar det själva måste det ske efter konstens alla regler och dessutom se respektabelt ut. Genom att själv tillverka betydelselösa föremål och ge dem en gåtfull funktion försökte jag närma mig detta. Det prestigelösa skapandet fick växa upp ur jorden och skapa en egen värld av vackert hemmabygge. I det andra rummet konstruerade jag en motpol, en annan kreativ plats. En kreativ plats präglad av raka linjer, återhållsamhet och kontroll. Trots rummets strikta uppsyn finns även här det kreativa ljuset som är förutsättningen för alla vackra uppfinningars och skapelsers uppkomst.

Material: Metall, glas, motorer, elektronik, jord, lampor, betong och papper. Ca 10 x 2 m och ca 8 x 6 m.

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
National Category
Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:kkh:diva-64OAI: oai:DiVA.org:kkh-64DiVA: diva2:898251
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Examiners
Available from: 2017-01-17 Created: 2015-12-03 Last updated: 2017-01-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

bild(9710 kB)0 downloads
File information
File name IMAGE01.jpgFile size 9710 kBChecksum SHA-512
2c2d2d2fa3a3692b5fb6fc1c101b22b349dd8e0a6de600e27f99df61dfe21216fbffd4293d0fe354b3ee78dc56c4a2e3f75b54079bf106080a143eef8a70e0df
Type imageMimetype image/jpeg
bild(58 kB)0 downloads
File information
File name IMAGE02.jpgFile size 58 kBChecksum SHA-512
689779b152214e16642a535d0c6d095540b1de209d27050135f172d4528941befb6af4b4d4ee92d81737acdf1be6f615db11538062146e9c29abf697aa39d374
Type imageMimetype image/jpeg
bild(57 kB)0 downloads
File information
File name IMAGE03.jpgFile size 57 kBChecksum SHA-512
65b50b645f75bd18b37c4621bd443b5af2f1aa1880e96616e24367dc0a77f1ebc956d65f4f53bcae87c26ce58742356510202d9a145ca3b6216e534f0ea5ed3d
Type imageMimetype image/jpeg

By organisation
Royal Institute of Art
Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 37 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
v. 2.24.1