[I examensarbetet ingår utställningen "Beyond Zero":]
Jag ser historien som en oändlig upprepelse av konstruktion och destruktion. Nästan alla städer med sina byggnader, torn och fabriker som byggs upp, rivs förr eller senare ner. Det kan bero på naturkatastrofer, krig, förödelse eller att något inte längre behövs därför att ideer och concept i ett samhälle förändras. Vad som blir kvar är skal och ruiner eller frusna/icke genomförda byggnadsprojekt och monument. M.a.o. döda objekt/verktyg som tillhör en annan tid. Historien handlar också om vad vi väljer att synliggöra och osynliggöra. Många ställen där dramatiska grejer har hänt, har helt byggts om så att alla spår av en tragedi eller hemsk historia raderas bort. Varför väljer vi att ta bort vissa grejer och att förstärka synligheten av andra? Detta synliggörandet och osynliggörandet av historien är ett tema som jag har jobbat med i min slututställning genom performance, ljudverk och skulpturer. Till exempel genom att undersöka dom negativa och positiva fälten i ett objekt. Eller genom att något fragilt och lätt transformeras till något tungt och kompakt och vice versa. Vad man ser och inte ser. I mina verk vill jag undersöka och utveckla motsättningar och sätt att läsa historien. Arbeta med tid, ett nu som innefattar det förflutna och förhåller sig till framtiden.______________
List of works:\r\n\r\n-3 -2 -1 0 1 2 3\r\nSteel, iron, plywood, glass, plastic, nylon\r\n2015\r\n\r\nLightning\r\nConcrete, styrofoam, forklift\r\n2015\r\n\r\nDiamond-Heart\r\nIron, bronze\r\n2015\r\n\r\nWhere the Battle took place I\r\nIron spike & bronze death mask of the artist, shot at with a shotgun\r\n2015\r\n\r\nWhere the Battle took place II\r\nIron spike & bronze death mask of the artist, shot at with a rifle\r\n2015\r\n\r\nWhat does Finnegan see when he wakes up?\r\nSound piece\r\n2015\r\nThe loudspeaker was located very high near the ceiling and looked like a black eye supervising the installation and it\'s space. Since there are intervals of silence the sound is suddenly part of the space. In order to turn the sound on and off, I had to climb a ladder.\r\nThe piece consists of two parts, alternating with breaks of 2 to 4 minutes.\r\n1. My voice reading parts of Finnegans Wake by James Joyce, as if it\'s Flemish. \r\n2. My voice giving the listener/viewer the clue with which the codes in my master essay can be deciphered.\r\n\r\nSpending Time to draw Time\r\nBooklet-Performance\r\n2015\r\nMy master essay was available as a leaflet at the exhibition. \r\nEvery time someone wanted to buy a copy, I did a performance. The performance consisted of personally drawing a dot after \'Frozen time=\' and a line after \'Time=\' on pages 20-21. I thus used my own time to draw time. Each copy is unique and numbered, because no line or dot can ever be identical.
Material: Betong, frigolit, järn, nylon, brons, ljud, plywood, plast, glas
Teknik: Skulptur, ljud, 3d fräsning
2015. , p. 31
DVD med dokumentation av performance och installation finns tillgänglig på Kungl Konsthögskolans bibliotek.