We explored how spatial augmented reality can assist sculpting in the physicalspace based on a digital 3D-model. As a result of our findings we propose asetup of software and hardware as well as methods to use these (SARA), thatcan visually guide an artist in the work of manual transfer of digital to physicalthree-dimensional form. As a tool SARA could be used much more loosely; therelationship between a digital 3D sketch and a finished sculpture canconceptually be thought of as similar to a rough underdrawing and a finished oilpainting. In this case, the 3d sketch is there as an initial idea and a guide, but notas a ground truth. Beyond the scope of this project, SARA could be furtherexplored in relation to artistic questions. In practical terms, SARA works in thefollowing way: The colors projected during sculpting indicate how much thedistance deviates from the digital sketch in relation to the projector. The colorsare updated in real-time, as a 3D depth camera is continuously scanning theworking space.
Vi har undersökt hur rumslig förstärkt verklighet (spatial augmented reality) kananvändas som hjälpmedel för att skulptera i det fysiska rummet, utifrån endigital 3D-modell. Vi presenterar mjukvara och hårdvara som visuellt kanvägleda en konstnär i arbetet med manuell överföring av digital till fysisktredimensionell form, samt metoder för att använda dessa (SARA). Som verktygkan SARA tillämpas mer fritt; förhållandet mellan en digital 3D-skiss och enfärdig skulptur kan konceptuellt betraktas som förhållandet mellan en skiss påduken och den färdiga oljemålningen. 3d-skissen finns där som en första idé ochen vägledning, men inte som en absolut sanning. SARA skulle kunna utforskasytterligare i förhållande till konstnärliga frågor som inte omfattas av dettaprojekt.Rent praktiskt fungerar SARA på följande sätt: De färger som projicerasanger hur mycket avståndet avviker från den digitala skissen i förhållande tillprojektorn. Färgerna uppdateras i realtid, eftersom en 3D-kamera kontinuerligtskannar arbetsområdet